محققان ميگويند مصرف سبزيجات احتمالا از سخت شدن ديواره رگهاي قلب جلوگيري ميكند.
محققان آمريكايي كشف كردهاند كه رگهاي قلب موشهايي كه با مواد غذايي حاوي سبزيجات، از جمله هويج، تغذيه شدهاند ، ۳۸درصد كمتر لايه چربي دارند.
شواهد در مورد تاثير تغذيه بر تصلب شرايين در انسان روشن نيست اما پيش از اين ثابت شده است كه خوردن ميوه و سبزيجات از بيماريهاي قلبي جلوگيري مي كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي بيبيسي اين تحقيق كه نتيجه آن در مجله تغذيه چاپ شده است، ميگويد افراد در شرايط معمولي فقط سه وعده ميوه و سبزيجات در روز ميخورند.
محققان دانشكده پزشكي دانشگاه ويك فارست آمريكا، ( )Wake Forestدر آزمايش تازه خود، به نيمي از موشها رژيم غذايي خالي از سبزيجات و به غذاي نيمي ديگر لوبيا سبز، كلم بروكلي، ذرت، انواع نخود و هويج هم اضافه كردند.
پس از شانزده هفته، محققان ميزان كلسترول (چربي خون) موجود در رگهاي اين موشها را اندازهگيري كردند و تخمين زدند كه پلاكهاي چربي در شرايين قلب آنها ۳۸درصد كمتر بوده است.
دكتر مايكل ادمز، كه در راس اين تيم تحقيق قرار داشته است، ميگويد: در حالي كه همه ميدانند كه خوردن سبزيجات براي سلامتي مفيد است، هيچكس تا كنون ثابت نكرده بود كه اين نوع مواد ميتواند روند تصلب شراين را مهار كند.
وي در ادامه گفت: با اين كه مراحلي كه منجر به كاهش چربي خون در موش ها شده است ،روشن نيست اما از آنجايي كه تصلب شرايين به طور تنگاتنگي با تورم در رگها در ارتباط است، شايد بتوان گفت كه مصرف سبزيجات باعث كاهش فعاليت سرم آميلويد، كه مادهاي تورم زا در رگ هاست، شده باشد.